2016. július 11., hétfő

A közlésfolyamat tényezői és funkciói

A kommunikáció tényezői:



A feladó az, aki elindítja a közlésfolyamatot. A feladó a címzettnek eljuttatandó információ forrása, amely az adott információért cserébe újabb információt vár a címzettől.

A címzett az, akihez beérkezik az üzenet, és ő azt valahogy értelmezi, majd reagál rá: válaszol. Ekkor azonban felcserélődnek a szerepek: a feladóból címzett, a címzettből pedig befogadó válik.

Csatorna lehet a levegő, a fény, telefonvonal.

A csatornában halad tehát az üzenet, az az egyszerű vagy összetett információ, amelyet a feladó a címzettnek szándékozik eljuttatni.

A kód összeköti a feladót és a címzettet az üzenet értelmezése szempontjából. Ha a feladó által használt kód például a magyar nyelv, a címzett csak akkor érti az üzenetet, ha ő is tud magyarul.

A beszédhelyzet keretbe foglalja az egész közlésfolyamatot. Értelmezési támpontot ad. Lehet pl. baráti beszélgetés az utcán, hivatalos üzleti tárgyalás.


A kommunikáció funkciói:

 
1.    Tájékoztatás (pl. süt a Nap)
2.    Felhívás (valamilyen viselkedésre sarkall)
3.    Kifejezés (érzelmeket közöl; óhajtó, felkiáltó mondatok)
4.    Fatikus (kapcsolatteremtő, fenntartó, záró szerep)
5.    Esztétikai (szépírók törekvése)
6.    Értelmező (magáról a nyelvről beszélünk a nyelv segítségével)

A kommunikáció funkciói általában együtt vannak jelen. A kommunikáció céljától függ, hogy melyik szerep kerül előtérbe.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése