· Kr.e. 8. században élt
· Szülővárosa: Szmirna (?)
· Görög költő
· Vak volt (?)
Eposz
·
Az
epika műnemébe tartozó műfaj. Kötött verses formájú. Egy egész nép sorsát
érintő eseményt ír le. Főhőse mindig kivételes képességű ember, akit
természetfölötti erők is támogatnak harcában.
Eposzi kellékek
· témamegjelölés (propozíció)
· in medias res – kezdet (a dolgok közepébe vágva)
· seregszemle (enumeráció)
· részletezett csatajelenetek
· állandó jelzők (bagolyszemű Pallasz, leleményes Odüsszeusz)
· epizódok
· isteni beavatkozás (deus ex machina)
· epikus hasonlatok
· időmértékes verselés (hexameter, 6 versláb)
Homéroszi kérdés
·
Nem valószínű, hogy a két eposz szerzője
ugyanaz a személy, mert a két mű szerkezete, embereszménye, világképe közti
különbségekből arra lehet következtetni, hogy a művek keletkezési ideje között
legalább 100 év telt el, tehát a szerző nem lehet azonos.
Iliász
·
Ilion = TrójaIliász
· Téma: a trójai háború (Szép Heléna visszaszerzéséért; valójában: achájok zsákmányszerző háborúja)
· Hőse: Akhilleusz à sebezhetetlen, kiváló harcos, bátor, legfontosabb számára az életben: hírnév, sértődékeny, büszke; jó barátja: Patroklosz
· Krüszeisz helyett Briszéisz lesz Agamemnón rabnője, akit Akhilleusztól vesz el
· Akhilleusz nem megy harcolni, helyette Patroklosz megy Akhilleusz fegyverzetében
· Hektor trójai királyfi megöli Patrokloszt
· Akhilleusz ezért megöli Hektort
· Priamosz király (Hektor apja) könyörög Akhilleusznak, hogy hadd temethesse el fiát
· A. megengedi
Világkép
·
A Homérosz-kori nemesség ideálja a harci
erényekben, katonai nagyságban testesül meg. A hírnévvel és megbecsüléssel
rendelkező embereknek példaként kellett szolgálniuk. A többségi és az egyéni
céloknak, érdekeknek összhangban kellett lenniük.
Emberideál
·
Akhilleusz a Homérosz-kori nemesség harci
erényekben, katonai nagyságban megnyilvánuló ideálját megtestesítő hős.
Akhilleusz sorsának kimenetele kettős: hírnévvel teli rövid élet vagy hosszú
dicstelen élet. A hírnévért való küzdelme azonban nincs mindig összhangban a
görög sereg érdekeivel. A szeretet rabnő elkobzása miatti fájdalma a közösség
érdekivel szembeforduló dühöt szül. Elfordul a többségtől, ezáltal megbontva az
érdekek egyensúlyát. A hosszú élet árán választott hírnév önző érdeket szolgál
ki, nem erkölcsi példa többé. Az Iliász világképe túl lép a gyilkos nagyságban
megtestesülő emberideálon, a megbékélést csak a
legnagyobb ellenség apjának könyörgése teljesíti be. Ez az Akhilleusz már
azoknak a költőknek az ideálja, akikben ellentétes érzelmeket ébreszt a vitézi
kiválóság, és az erkölcsileg kicsinyes élettartam. Akhilleusz
a halhatatlan dicsőséget választotta, a hosszú, békés, de névtelen sors, élet
helyett.
Az istenek szerepe
·
A tényleges csatát az istenek vívják, a
végkimenetel is az ő kezükben. Két szinten értelmezhető az isteni beavatkozás:
az Olümposzon és a trójai harctéren. Zeusz kegyeiért való küzdelemben,
közvetlen beavatkozásban nyilvánul meg. Nem csak a cselekmény előre vitelében
játszanak fontos szerepet az istenek, hanem a világkép formálásában.
Kapcsolataik, vitáik, céljaik párhuzamban állnak a földiekkel. Halhatatlanságukkal
pedig az emberi értékrend kontrasztját jelentik. Ebben az összehasonlításban
derül ki, hogy minden szenvedés, de egyben minden érték értelmét a halál biztos
tudata adja, és ezért, a vég nélküli isteni sorban nem csak a kínok, de az
értékek is felbomlanak.
Odüsszeia
· Főhős: Odüsszeusz
· Ez a mű világképe más à másfajta értékek jelennek meg
· Nem az arisztokrácia katonai erényeit tartja fontosnak
· Odüsszeusz kíváncsi természet, okos és leleményes, értelemmel küzdi le a hazatérése előtt álló akadályokat
· A cselekmény két szálon fut: Ithakában, Odüsszeusz otthonában à Télemakhosz (fia) elindul megkeresni az apját, Odüsszeuszt; Pénelopét (feleségét) 108 kérő ostromolja, mondván a férje már halott; à Odüsszeusz utazása (utazás toposz)
· 1.-4. ének: bemutatja Ithakat (Penelopé és Telemakhosz bemutatása)
· 5.-7. ének: Ogügié szigetén játszódik, ahol Odüsszeusz Kalüpszó nimfával él à szerelmi fogságban tartja (7 évig)
· Pallasz Athéné közbenjárására Zeusz megparancsolja, hogy Odüsszeusz hazatérhet
· O. tutajt épít, viharba kerül
· Ezután a phaiákok szigetére kerül, ahol Nauszika szerelmét is visszautasítja à megint a hazatérés mellett dönt
· 9-12. ének: elmeséli a phaiákoknak kalandjait à10 kaland
· Pl.: a küklopsz megvakítása; sziréneknek való ellenállás (kikötözte magát); Szkülla és Kharübdisz szörnyekkel találkozik
· 13-24. ének: a mű második része à Odüsszeusz hazatér, íjverseny a 108 kérőnek, eleinte nem fedi fel kilétét, leszámol a kérőkkel; egyesül a család à nincs tragikum
Világkép
·
Az Iliászban megfogalmazott értékek sokat vesztettek
jelentőségükből. A megkérdőjelezett eszmék nem lehetnek a kialakulóban lévő
polisz-polgárság és az új hajós-kereskedő réteg világképének biztos alapjai, új
ideálokra van szükség. Ezeknek az értékeknek a képviselője Odüsszeusz.
Emberideál
·
A halál utáni, dicsősséggel szerzett halhatatlanság
helyett az élet legfőbb érték. Az emberideál: az életet ésszel és értelemmel megélő bölcsutazó. A leleményesség, a világlátottság, az
igazságosság, a nem vakmerő, nem megfontolt cselekedetek az új hőseszményt a közösségért is felelős emberré
teszik. Az Akhilleusz-féle hősök közvetve küzdöttek a társadalomért. Odüsszeusz viszont nem csupán saját
hírnevének egy-egy ragyogó sugarát engedi át a közösségnek, hanem közvetlenül küzd a társak életének megmentéséért.
Az istenek
szerepe
·
Az Iliász hősei az istenek „játékszerei”, ezzel
szemben az Odüsszeiában a hősök nem csak előre elrendelés szerint vállalhatják
sorsukat, hanem alakíthatják is azt. A
külső körülményeket itt is az istenek uralják, a lényegi különbség abban
rejlik, hogy hősöknek elsősorban nem ellenségeiket, hanem saját gyarlóságukat
kell legyőzni. Odüsszeusz felül tudott emelkedni balgaságán, nem követet el
ostoba vétkeket, ellenállt a mohóságnak, kiérdemelte az istenek segítségét. Az
Odüsszeiában nincs közvetlen beavatkozás, az istenek legfeljebb álruhában
jelennek meg a haladók között. Az Olümposzi világ ábrázolásának legfőbb célja a
világkép teljesebb bemutatása.
Hasonlóságok és különbségek a két eposzban
· Mindkettő tudatosan szerkesztett à egy mozzanatot emel ki egy hosszú történetből, ugyanakkor részletesen leírja a körülményeket, előzményeket
· Az Iliász a háborús állapotot mutatja be, Odüsszeia nagyjából békés
· Az Iliászban több a történelmi elem, míg az Odüsszeia inkább fantáziavilágra épít
· Az Iliász központi témája a harag és az indulat, az Odüsszeiáé pedig az ész és az emberi találékonyság
· Más az emberideál à más korszakra utal, emiatt valószínű, hogy a két mű két különböző szerzőtől származik
· Az Iliász lineáris szerkesztésű nagyjából, az Odüsszeia lazább, több szálon fut a cselekmény
· Más a nyelvjárás a két műben
· Eposzi kellékek nagy része mindkettőben megjelenik
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése