· 1817-1882 (65 év)
· Nagyszalontán született
· 1833: debreceni református kollégium (8 osztályos) - itt tanul és segédtanító
· 1836: Színésznek állt, lelkiismeret-furdalása miatt hazatért
· 1840: másodjegyző
· Ercsey Juliannát vette feleségül à 2 gyerek (Juliska, László)
· 1846: Kisfaludy Társaság pályázatára megírja a Toldit, nyer + Petőfi barátsága
· 1847: Toldi estéje
· 1848: állami állás: belügyminisztériumi fogalmazó (nemzetőr)
· harc leverése után bujdosni kényszerül, állását elveszti
· 1851-1860: tanár Nagykőrösön
· 1858-tól akadémiai tag
· 1860: Kisfaludy Társaság elnöke à folyóiratokat indít (Koszorú, Szépirodalmi figyelő)
· 1865: Akadémia titoknoka
· 1870: Akadémia főtitkára
· 1865-ben meghal leánya
· Epebetegsége elhatalmasodik
· 1877: Őszikék
· 1879: Toldi szerelme
A
ballada: "Tragédia
dalban elbeszélve." (Greguss Ágoston)
A három műnem ötvözete:
·
lírai:
versben íródik
·
epikai:
történetet mesél el, balladai homály· drámai: párbeszédeket tartalmaz, és sokszor tragikus
Tematikája
szerint:
·
Népi
ihletésű parasztballadák (Tengeri hántás)· Történelmi balladák (Mátyás anyja, Szondi két apródja, V. László, Zách Klára)
· Lélektani balladák (Ágnes asszony, Tetemre hívás)
· Romantikus ihletésű balladák: titokzatosság, érzelemközpontúság, váratlan fordulatok, babona (Tetemre hívás, Az ünneprontók)
Szerkezete
szerint:
·
Egy szólamú,
lineáris balladák: egy cselekményszál, körkörös felépítettség· Többszólamú, polifonikus, párhuzamos szerkesztésű balladák
Arany János balladái időrend szerint:
2. Nagykőrösi balladák à 1852-57 (Ágnes asszony, V. László–1853; Zách Klára–1855; Szondi két apródja–1856; Walesi bárdok–1857)
3. Őszikék balladák à 1877 (Tetemre hívás, Vörös Rébék, Tengeri hántás, Hídavatás)
Parasztballadák:
Tengeri
hántás – 1877
·
Dalos Eszti és Tuba Ferkó esete· D. Eszti árva volt, nem volt tanácsadója, terhes let
· Bűn – bűnhődés (meghal)
Történelmi
balladák:
Szondi
két apródja – 1856
- még az ellenség is dicséri
Szondit, elismeri nagyságát
- történelmi háttér
- több helyszín
- párhuzamos szerkesztés à kétszólamú
- a török monológja - a
zsarnokság természetrajza
- a két apród a hűség mintaképei à a hűség
és hősiesség balladája
- eltérő stílusok: keleties
nyelvezet; metaforák, képek a muzulmán képzetkörből
- az apródok része a
siratóénekekhez hasonló
- a megkegyelmezés eltérő jelentése
- Szondi: Istenre hagyatkozás
- Török: életben hagyás
- Felépítés:
- 1.-2.vsz.: alapszituáció, előrevetítés
- 3.vsz.: a szultán kédése, és kérése
- 4.vsz.: a török követ felelete
- 5.vsz-tól: feleselő építkezés
- a végén átok
- rejtett párhuzam: a Bach korszak belső ellentétei: leigázott, és leigázandó
Lélektani
balladák:
Ágnes
asszony – 1853
- körkörös szerkezetű (egyszólamú,
lineáris)
- in medias res kezdés
- lélektani ballada: a bűn
értelmetlensége, és a bűnhődés folyamata áll a középpontban
- népi verselés: ütemhangsúlyos,
félrímes, felező nyolcas (ezt megtöri az anapesztusos könyörgés)
- a versszakok végén könyörgés,
refrén
- A bíróság döntésének többféle értelmezése:
- babonás hit: az őrültség valamilyen szent dolog, ezért az őrülteket békén kell hagyni
- isten büntetése, az isteni akaratnak való engedés
- a lelkiismeretére bízzák, a megbolondulás a büntetése
- 3 részből áll:
- 1. 1.-7.vsz.: a mosás
- 2. 7.-19.vsz.: a börtön
- 3. 19.vsz.-tól a végéig: újra otthon
- mosás, és fehér motívum -
bűnhődés
- Orbán János Dénes parafrázisa (Egy ballada redukciója): a tanulság örök érvényű; ugyanaz modern formában
Romantikus
balladák:
Tetemre
hívás – 1877- kereszt, és ráütő rím (a b a b
b)
- témája a bűn és bűnhődés, akár
a többi balladának
- nagy részét az apa igazságkeresése teszi ki
- helyszín, nevek, régies
kifejezések - akusztikus hatás, és általánosító jelleg
- daktilusokból áll - dallamos,
néhol megtorpantja, néhol felgyorsítja ezeket
- babona: a halott (Bárczi Benő) sebe vérezni kezd a gyilkos közelében
- tragédiába végződő szerelmi
játék
- Kund Abigél a 6. gyanúsított -
a 6-os szám a sátán száma (szintén babona)
- kacag és sír - kettősség
- a bűn nem maradhat bűnhődés
nélkül
- az apa magatartása
megkérdőjelezhető
A történet nagyobb részét
azonban az apa kérlelhetetlen igazságkutatása teszi ki, s e bizonyosságkeresésben
hasonlóságot mutat fel fiával is. Talányos Arany viszonya az apához, hiszen
értelmezhetjük úgy, hogy a világ nem épülhet bűnre, nem maradhat megtorlatlanul
az erkölcsi világrend megsértése
Szerkezetük
szerint
· Egyszólamú: (lineáris;
körkörös) à Hídavatás, Ágnes asszony, Vörös
Rébék
Híd-avatás –
1877
- valóságháttér: a Margit-híd
avatása, divattá vált az öngyilkosság
- babona (mint népies elem): az
új hidat az öngyilkosok avatják fel
- véleményt mond a saját koráról:
szembeállítja a városi rohanó, és a vidéki nyugodt életet
- keret: a fiú útja
- haláltánc - Vijjon
- híd jelkép - híd a halál, és az
élet között
- erősen tárgyias stílusú
- egyszólamú
- a végén elhallgatás
- időmértékes, jambikus verselés;
a b a b b
- minden öngyilkos, és minden
halál különböző - sokszínűség, seregszemle
- az erkölcsi világrend megbomlása okozza az öngyilkosságokat
- bűnlavina
- vörös szín - démon
- varjú - a néphit szerint egy
boszorkány (a vers népi babonára épül), tárgyiasított rossz
- "hess madár" -
(reménytelen) sátán űzés, és refrén egyben
- keretes vers
- hasonlít Poe költeményeire
- lélektani vers
- körkörös felépítés
- "most" -
időmegjelölés
- élőbeszédet idéz fel
- Felépítés:
- 1.-5.vsz.: szinesztézia, és enjambement, ami az időtlenséget jelképezi
- 6.-11.vsz.: balladai homály
- 12.vsz.: dani sorsának beteljesülése
- 13. vsz.: keret
·
Kétszólamú: V. László,
Szondi két apródja, Tengeri hántás
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése