· 1883–1937 (54 év)
· Szegeden született
· Vácon papnak készült
· 1 év után otthagyta
· 1902: Pesti egyetem: magyar-latin szak
· Barátai: Babits, Kosztolányi
· Tanár (1921-ig): Máramarossziget, Léva, Nagyvárad à 3 évig, itt ismeri meg Sárvári Annát, akivel csak plátói szerelmi viszonya van
· József Attila mentora, ajánlót írt 1. verseskötetéhez
· A Nyugat 1. nemzedékéhez tartozik
· Nem volt felesége, gyereke
· 3-szor kapott Baumgarten-díjat
· Sok öngyilkossági kísérlet, túladagolásban halt meg
· Impresszionista költő
Tóth
Árpád élete:
·
1886–1928
(42
év)· Aradon született
· Debrecenben nőtt fel
· Kedvenc költője: Csokonai
· Pesti egyetem: magyar-német szak, nem fejezi be
· Újságíró, költő, műfordító (pl. Baudelaire: A Romlás virágai)
· A Nyugat 1. nemzedékéhez tartozik
· 4 verseskötet (Hajnali szerenád, Lomha gályán, Az öröm illan, Lélektől lélekig)
· Egyetlen szerelme: Lichtmann Anna
· Mecénása: Hatvany Lajos
· 1928: Tüdőbetegség
· Impresszionista költő
Juhász
Gyula költészete:
· Jellemző rá a mélabú, búskomorság, reményvesztettség
· Oka: soha be nem teljesedő szerelme Sárvári Anna színésznővel
· Kb. 30 szerelmes vers (Anna örök, Milyen volt…, Szerelem?)
· Tájverseiben a lírai én összekapcsolódik a tájjal
· A magyar irodalom „szonett királya” à művei ¼ része szonett
· Hatnak rá képzőművészek is (pl. Gulácsy Lajos)
· Jellemző rá a mélabú, búskomorság, reményvesztettség
· Oka: soha be nem teljesedő szerelme Sárvári Anna színésznővel
· Kb. 30 szerelmes vers (Anna örök, Milyen volt…, Szerelem?)
· Tájverseiben a lírai én összekapcsolódik a tájjal
· A magyar irodalom „szonett királya” à művei ¼ része szonett
· Hatnak rá képzőművészek is (pl. Gulácsy Lajos)
Szerelmes
vers: Anna örök (1926)
·
Halványodik
a szerelmi emlék (a felejtés természete)· Ellentét: „de mégis / Ne hidd szívem, hogy ez hiába volt”
· Vagyis az emlék jelentősége nem csökkent
· Szerelmi csalódása mély nyomokat hagyott benne
· „És minden…” à Anafora
· Kötőszóhalmozás (Poliszinteton)
· Ismétlés, fokozás
· „élsz és uralkodol” – Anna örökkévalóságát hirdeti
· Rímtelen vers
Tájvers:
Tiszai csönd (1910)
·
Elégia· Téma: a költő a mozdulatlan tájon mutatja be keresztül saját eseménytelen, céltalan életét
· Tehát a lényeg: a költő tájhoz való viszonya
· Impresszionista hangulatlíra
· Pillanatnyi lelkiállapotot tükröz
· Megszemélyesítés: „ballag a hold”
· Metafora: est à pók
· Alliteráció: „hallgatják halkan a harmónikát”
· Színek: ezüstösek a tiszai hajók
· Hajó toposz: „Ma kikötöttünk itthon” (Ady, Berzsenyi)
· Szerkezet: 1-4.vsz.: Táj / 5-6. vsz.: Lírai én
· A táj: tiszai est, kikötő, csend van
· Lírai én: magányos; párhuzamot von maga és a mozdulatlan hajók között
· Bántja, hogy kimarad a nyüzsgő pesti életből
· Páros rímek
Gulácsy
Lajosnak (1922)
·
Barátja
volt Juhásznak· Festőművész
· Több közös élményük volt (pl. Gauguin bp.-i kiállítása)
· Hasonló világlátás, alkotásmód à elutasítják a sivár életet, vágyakoznak a boldog világ után
· Nakonxipán à álomvilág (Gulácsy egyik festménye)
· Gulácsy az I. vh. hatására idegösszeroppanást kapott
· Ezért elmegyógyintézetbe került („Elér-e hangom agyadhoz, melyben nincs már többé értelem?”)
· Gulácsy à „Giotto jó utóda”
· Mély szeretet és tisztelet övezi a verset
· 2. vsz.: ironikus társadalomkritika
Tóth
Árpád költészete:
·
Témája sokszor: magány, elszigeteltség,
csüggedés· Panaszos lemondás jellemzi
· Meghatározó impresszionizmus
· Szinesztéziák, hasonlatok, jelzők, pillanatnyi benyomások tarkítják műveit
· Hangulatlíra
· Fájdalmas érzések, szomorúság
Esti sugárkoszorú (1923)
· Alkonyodik a parkban
· Sugárkoszorú mint glória
· Kicsit ijesztő hangulat
· Vallomás: „És jó volt élni”
· Ünnepélyes zárlat: „Mennyire szeretlek!”
Körúti
hajnal (1923)
·
Tájleíró vers· Impresszionista hangulatvers: a hajnal hangulata
· A nagyvárosi hajnal „születésének” pillanatai: a derengés szürkesége, a fény felragyogásának ámulatba ejtő varázslata, az induló nappal kiábrándító valósága
· A fény kelti életre a színeket: „lila dalra fakad egy nyakkendő” à szinesztézia (egyszerre érzés)
· A hanghatások a látványt erősítik: a hajnali fény ragyogása csöndes, a „józan robot” hangja a gyársziréna, a villamos „jajdulása”
Elégia
egy rekettyebokorhoz (1917)
·
Háború
elleni tiltakozóvers· Békés természeti képből jut el a háborúig
· A természet harmóniája megszűnik
· Ember-természet különbsége (2. és 3. vsz.)
· Emberi nyomor à „őrült utakon őrlődő és koncolódó roncs”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése