· 1791–1830 (39 év)
· Kecskeméten született
· Szegeden járt a piarista gimnáziumba 2 évet
· Budán jogot tanult
· Beleszeretett Déryné Széppataki Rózába à plátói szerelem
· Kecskemét főügyésze lett
· Beszélt latinul, németül, franciául, olaszul és angolul
· Szívrohamban halt meg
Más művei:
·
A rózsa, avagy a tapasztalatlan légy a pókok
között· István, a magyarok első királya
· Mi az oka, hogy Mo.-n a játékszíni költőmesterség lábra nem tud kapni? (à színház hiánya, cenzúra)
Bánk
bán:
Keletkezése
·
1814: Erdélyi Múzeum (újság) felhívása hazafias
témáról· Katona elküldi, nem figyelnek rá
· 1820: kinyomtatták
· 1833: Kassán adják elő először:
· 1848. március 15.: siker à előadják a Nemzeti Színházban (Gertrudis: Laborfalvi Róza)
· 1861: Erkel Ferenc operát ír belőle
Szereplők
Gertrudis és köre
Ottó
(Gertrudis öccse)
Izidóra
Bíberach
|
II.
Endre és köre
Myska
bán
Solom
|
Bánk bán és köre
Melinda
(Bánk felesége)
Mikhál
és Simon
Petúr
bán, Tiborc, Soma
|
Háttér
· Kitalált szereplők: Tiborc, Bíberach, Izidóra (különféle társadalmi rétegeket képviselnek: jobbágyság, bizalmasok, cselszövők
Konfliktusrendszer
· Már
az expozícióban megjelennek a tragédia legfontosabb szereplői és kirajzolódnak
a lehetséges konfliktusok (Ottó - Biberach, Ottó - Melinda, Ottó-Gertrudis, magyarok
- merániaiak)· Joggal nevezik konfliktusos drámának, hiszen kisebb és nagyobb konfliktusok rendszerén keresztül bomlik ki előttünk a cselekmény, a konfliktusok kimenetele adja meg a dráma irányvonalát
· Ottó-Biberach: abból adódik, hogy Biberach mindenkinek hazudik, ő a fő cselszövő, és a végén felbőszíti Ottót, aki megöli, Ottó lelkén már szárad egy gyilkosság, Merániában valakit megöltek és ezzel zsarolja meg Biberach Ottót
· Ottó-Gertrudis: ez a legenyhébb, hiszen próbálja a királyné visszafogni és terelgeti féktelen természetű unokaöccsét, aki azt gondolja, hogy neki ebben az országban kiváltságai vannak
· Gertrudis-Melinda: két nő, két értékrend, két világ, magyar nő és merániai nő, becsület és becstelenség összecsapása, tisztességes és tisztességtelen, Melinda nyíltan lázad a királyné ellen, ez vezet ahhoz, hogy kimondatlanul is, de Gertrúd szabad kezet ad Melinda elcsábítására, hogy Bánk így elveszítse becsületét
· Bánk nem kerül közvetlen konfliktusba Ottóval és Biberach-kal, nincsenek nagy és hatalmas veszekedős jelenetek, hanem ez az egész a Gertrúd-Bánk konfliktusban teljesedik ki
· A legfőbb konfliktus Bánk és Gertrudis között alakul ki
· Mert Gertrúd szerepel a magánéleti szálban azzal, hogy bátorítja Ottót, és a közéleti szálban is, mert veszélyes az ország boldogulására
· Bánk nem tudja, hogy Gertrudisnak milyen szerepe van a magánéleti szálban, Melinda elcsábításában, ő azt hiszi, hogy a királynénak szerepe volt
. Melinda és Bánk konfliktusa: legalapvetőbb gond, hogy nem hisz a feleségének, Melinda próbálja bizonygatni az ártatlanságát, de nem emlékszik, összefüggéstelen szavaiból lehetetlen az igazság kiderítése, dühében olyanokat mond Bánk, melyek Melinda teljes összeomlásához, megőrüléséhez vezetnek, Melinda csak elszenvedője a vele történt eseményeknek, próbálta megőrizni az ártatlanságát, tisztaságát, de cselszövés áldozata lett
· A két fő konfliktus, mindkettő egy nővel történő konfliktus, az egyik magánéleti, a másik közéleti
· Bánk belső konfliktusa: vívódik a férj és a bán, elsődleges feladata bánként, a király helyettesének az ország sorsának irányítása, jól látja a királyné hibáit, sokszor erősebb benne a törvény tisztelete a saját gyűlöleténél, egészen a végéig
· Melinda elcsábítása az utolsó csepp a pohárban, ekkor már nem tisztel sem istent, sem törvényt Bánk, felerősödik benne a sértett férj, és szörnyű tettéhez ez adja meg az utolsó lökést, mikor már a becsületében, férfiúi becsületében gyalázzák meg
· Király és Bánk: 5. szakaszban csúcsosodik ki, belép egy új konfliktus Endre és Bánk között, a sorsuk nagyon hasonló, hiszen Endre is elveszítette a feleségét. Próbálja megőrizni méltóságát, tisztségét, jó uralkodónak maradni, Bánk is erre törekszik, becsületes férfiként bevallja a helyzetét ebben a helyzetben. A király igazából az igazságos uralkodó fényében tündököl, Petúrt megbünteti, Bánkot viszont nem, Bánk valódi büntetése, hogy ezzel a tragédiával, veszteséggel tovább kell élnie, nincs valódi összecsapás kettejük között.
· A tragédia egy előversengésből (expozíció) és öt szakaszból (felvonás) áll, tehát klasszikus felépítésű dráma. Ugyanakkor a mű konfliktusrendszere, dramaturgiai sajátosságai nem mindenben felelnek meg a klasszikus sémának.
· Alapszituáció:
Ø Az ország királya, Endre elutazott, ezalatt a helyettese Bánk bán felügyeli az országot.
Ø Országjáró körútra indul, ahol látja, hogy mennyire szenved a magyar nép.
Ø Eközben az udvarban Gertrudis királyné fényűző életet él, s a békétlenek ezt megelégelve összeesküvést szerveznek Petúr bán vezetésével.
· A cselekmény végig két szálon fut: van egy magánéleti és egy közéleti szála, vagy az egyik vagy a másik az erősebb, vagy a kettő összefonódik
· Ha a két szál összefonódik, akkor valami tragikus és sorsfordító történik a műben
· Bonyodalom:
Ø
Bánk
váratlan hazaérkezése
Ø
Petúrék
összeesküvést szerveznek a királyné ellen, a jelszó Bánk feleségének neve:
Melinda – ekkor összefonódik a közéleti és a magánéleti szál
·
A
legalapvetőbb konfliktus Bánk
jellemében megy végbe, mert nem tudja
elkülöníteni a pozícióját, a munkáját a magánéletétől, és ez lesz a fő
konfliktus, ami az ő belsőjében megy végbe· Kibontakozás:
Ø 2. Szakasz
Ø Bánk megpróbálja lecsillapítani a békétleneket, érveket sorakoztat fel: rend, törvényesség
Ø Neki kell biztosítani a rendet, de magánemberként mivel látta a nyomort az országban velük ért egyet, de a beosztása most felülemelkedik a magánéleten
Ø Most erősebb a közéleti szál a műben
Ø Ő is gyűlöli Gertrúdot, látja, hogy nyomorog a nép, de a béke megteremtése a feladata, ezt kell tennie
Ø Az idegenekkel szembeni ellenérzést fogalmazza meg Bánk
Ø Ebben a szakaszban Tiborc ismét megjelenik, és a lesújtott férfit újólag – de egy újabb nézőpontból – társadalmi funkciójára figyelmezteti. Tiborc panasza kulcsfontosságú jelenete a drámának. Ismét felerősödik a közéleti szál
Ø Tiborc lírai monológja újra előhívja Bánkból a bánt
Ø Először nem akar foglalkozni Tiborccal Bánk
Ø Megjelenik itt a magánéleti szál is, mikor nyilvánvalóvá válik, hogy miért Melinda a jelszó: Petúr felhívja Bánk figyelmét, hogy figyeljen oda, mert Ottó szemet vetett Melindára, és ettől kezdve nem tud ugyanúgy viszonyulni a családjához, feleségéhez, elkezd kémkedni utána
· Tetőpont:
Ø Negyedik szakasz utolsó jelenete
Ø Bánk és Gertrúd összecsapása, majd a királyné meggyilkolása
Ø Megint összefonódik a két szál, ismét sorsfordító esemény
Ø Érezzük a gyilkosságban az ország és a saját, magánéleti fájdalmát is
Ø Mint bán is elégedetlen, és úgyis, mint férj, mint kihasznált, átvert és megcsalt férj
· Megoldás:
Ø 5. Szakasz
Ø Bánk tettének következményeit mutatja be
Ø Megérkezik a király, királyné felravatalozása
Ø Bánk bevallja a tettét, Tiborc pedig megjelenik a halott Melindával
· Halott királyné, halott feleség, magánéleti és közéleti szál ismét találkozik, mindenét elveszítette, ami számára szent volt és fontos, elveszítette a feleségét, a pozícióját, a király szeretetét, tiszteletét és bizalmát
· Ez a főhős teljes összeomlásához vezette, ez a tragédia igazi tragikuma
· Nem bánja meg Bánk a tettét, a tettének jogosságát az utolsó pillanatig vallja, hiszen a kiváltó okok nem semmisülnek meg
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése